به گزارش پایگاه خبری راد، وزیر راه و شهرسازی در حالی در کابینه حسن روحانی تغییر میکند که این وزارتخانه در طول سالهای گذشته همواره با عنوان یکی از اصلیترین نقاط بحث و گمانهزنی در میان مجلس و دولت مطرح بودهاست.
وزیر سابق راه و شهرسازی که خود یک شخصیت سیاسی به شمار میرفت، ابتدا در مجلسی که اکثریت آن در اختیار اصولگرایان قرار داشت، توانست رای اعتماد گرفته و وارد دولت یازدهم شود اما پس از آن چه در مجلس سابق و چه در مجلس فعلی بارها برای ارائه توضیح یا دفاع از عملکرد خود وارد بهارستان شد که تنها سه مورد آن به استیضاح رسمی وزیر راه منجر شد که البته آخوندی توانست در هر سه مورد بار دیگر رای اعتماد نمایندگان مجلس را به دست آورد و حتی در برخی مواقع رای اعتماد وی از زمان رای اعتماد ابتدایی برای کابینه نیز فراتر رود.
با وجود گذشتن از تمام این گردنههای سیاسی سرانجام اختلافنظرها و نبودن شرایط لازم برای ادامه همکاری باعث شد آخوندی از سمت خود استعفا دهد تا با نظر رئیس جمهور محمد اسلامی که پیش از این به عنوان استاندار مازندران در دولت دوازدهم فعالیت میکرد، به عنوان مدیر جدید این وزارتخانه استراتژیک راهی پایتخت شود.
هر چند پس از رای اعتماد مجلس، روحانی در کوتاهترین زمان ممکن حکم وزارت اسلامی را امضا کرد و او نیز کار خود را در روزهای اخیر رسما کلید زده است، اما با انجام رسمی مراسم تودیع و معارفه از این پس اسلامی با مسئولیتهایی که از دولت گرفته کار خود را آغاز خواهد کرد.
روز گذشته اسحاق جهانگیری در مراسم معارفه رسمی اسلامی اعلام کرد که دولت وزارت راه و شهرسازی را به عنوان یکی از مهمترین وزارتخانه های اقتصادی خود در نظر میگیرد زیرا این وزارتخانه در هر دو بخش حمل و نقل و مسکن مستقیما باید نیازهای مردم را پاسخگو باشد.
با وجود آنکه به نظر میرسد اختلاف نظرهای آخوندی با برخی مقامات دولت درباره سیاستهای مسکنی آینده یکی از اصلیترین دلایل کنار رفتن وی از کابینه تلقی شود، اما جهانگیری در جلسه روز گذشته تاکید قابل توجهی بر مسائل مربوط به حمل و نقل داشت. همانطور که از پیش نیز مشخص بود، دو اولویت ریلی و هوایی بخش اصلی صحبتهای معاون اول رئیس جمهور را به خود اختصاص داد و جهانگیری با اشاره به اقدامات مثبتی که در حوزه اتصال استانهای باقی مانده به شبکه ریلی صورت گرفته، از اسلامی خواست تا پروژههای ریلی باقی مانده را در دو اولویت جداگانه به طور ویژه پیگیری کند. یکی از این اولویتها مربوط به پروژههای برقی سازی ریلی مانند تهران- مشهد یا گرگان- اینچه برون میشود و طرح دیگر بحث اتصال بنادر چشمههای اصلی بار به شبکه ریلی هستند.
آنچه بیشترین اهمیت را در صحبتهای جهانگیری داشت، مربوط به صنعت هوایی میشد. این بخش که بار دیگر با تحریمهای جدید آمریکا با مشکلاتی در زمینه تامین نیازهای خود مواجه شده و از متوقف شدن قراردادهای فروش هواپیما به ایران گرفته تا بحث سختی تامین قطعات یا تعمیر هواپیماها با سوالها و ابهامهایی روبرو است، باید برای دوران تحریم چارهای جدی پیدا کنند.
معاون اول رئیس جمهور به وزیر جدید راه گفته که همان طور که در سالهای قبل و در دوران تحریمهایی پیچیده و گستردهتر از امروز صنعت هوایی ایران توانسته نیازهای خود را از بازارهای جهانی تامین کند، در شرایط فعلی نیز آنچه که مورد نیاز مردم به شمار میرود، به آنها برای سفرهای ایمن و راحتشان میخواهند باید تامین شود و در این راستا امکان دور زدن تحریمها و رسیدن به نیاز شرکتهای هواپیمایی وجود خواهد داشت.
هر چند در جلسه روز قبل جزئیاتی از برنامهریزی برای اجرایی شدن این خواستهها مطرح نشد اما اسلامی وزیر جدید راه رسما اعلام کرد که شاید امروز به جای دغدغه ایجاد تغییرات بزرگ باید تلاش کرد داشتههای کشور در این بخش به طور کامل در اختیار مردم قرار گیرد. از این رو وزارت راه در ماههای پیش رو تلاش میکند آنچه که مورد نیاز مردم قرار دارد را با تمام توان خود تامین کند. موضوعی که شاید فعلا اصلیترین ماموریت دولت برای وزیر جدید راه و شهرسازی به شمار آید.